Circulaire businessmodel voor oude zeilen
Als ondernemer wil je het beste voor je bedrijf. Voor nu en in de toekomst. De wijze waarop je omgaat met duurzaamheid bepaalt mede je succes. Maar wat is nu duurzaam ondernemen? Als je dit niet helder voor ogen hebt weet je ook niet welke richting je op moet met je bedrijf en welke actie(-s) je moet ondernemen.
Bedrijven voorzien met hun producten en diensten in een maatschappelijke behoefte. Of het nu gaat over het maken van auto’s, televisies, het leveren van een hypotheek, of het verkopen van levensmiddelen, er wordt voorzien in een vraag van de consumenten in de samenleving. Een onderneming levert zo toegevoegde waarde, een positieve bijdrage aan de kwaliteit van de samenleving, in termen van welvaart, werkgelegenheid, innovatie en welzijnsprogressie.
Maar het voortbrengen van deze producten en diensten heeft ook een keerzijde. Denk aan uitputting van bronnen en grondstoffen, ontbossing, klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, kinderarbeid, bedrijfsongevallen of luchtvervuiling. En aan het einde van de keten kampen we met een afvalprobleem. Produceren, consumeren en afval weggooien – het is een onhoudbaar systeem.
De transformatie van een lineair naar een circulair businessmodel is niet eenvoudig. Zoek je ook naar een duurzame oplossing voor jou bedrijfsproces sluit aan bij #sustainablemasterminds op Linkedin.
Samen onderzoeken we de mogelijkheden naar een duurzaam businessmodel
#duurzaamondernemen #circulaireeconomie #sdgs2030