Omzet binnenhalen is altijd leuk, vooral als je ondernemer bent. Maar nog belangrijker dan je omzet, is je kaspositie: hoeveel geld komt er daadwerkelijk binnen en hoeveel gaat er dagelijks uit?
De realiteit heeft bedrijven met de neus op de feiten gedrukt. Nieuwe business is moeilijk te genereren, bestaande klanten nemen minder af en het is dus noodzakelijk naar de kostenkant te kijken om de winstgevendheid op peil te houden. Het ontslaan van medewerkers levert op korte termijn weinig op en leidt op langere termijn tot kapitaalvernietiging, tenzij je denkt dat de markt nooit weer aantrekt. Voor veel bedrijven is dit niet nodig omdat er forse besparingen zijn te realiseren op het uitstaande werkkapitaal, zodat flink kan worden bespaard op de financieringslasten.
Het zijn niet alleen de externe omstandigheden die een belangrijke rol spelen bij de cashflow. Ook hard groeien en krimpen brengt onbalans in de dagelijkse inkomsten en uitgaven. Er is altijd verschil tussen het moment dat de kosten worden gemaakt en dat de gegenereerde inkomsten ook daadwerkelijk binnen zijn. In tijden van recessie komt daarbij dat de inkomsten stagneren en vaak ook vertraagd zijn.
Wat moet je doen
Rolling forecast
Helder inzicht in de cashflow krijgt je door de som van de cash die binnenkomt en die uitstroomt over een bepaalde periode inzichtelijk te maken. Het maakt duidelijk waar je eigen behoefte aan cash zich manifesteert, het maakt het ook mogelijk om daar op te sturen. Wanneer er sterke schommelingen optreden is het wijs om de periode waarbinnen gepland wordt te verkorten. Vooral voor bedrijven die in een roerige markt opereren is dat belangrijk. Overweeg om een rolling forecast te maken op dagbasis. Direct overzicht is essentieel om snel te kunnen handelen.
Door boven op de bal te zitten in het beheersen van geldstromen is de redding van jou bedrijf. Banken geven niet thuis. En waarom zou je bij een bank aankloppen als de oplossing zo dichtbij is. In mijn volgende blog ga ik dieper op dit onderwerp in.
Vragen
Heb je een vraag of onderwerp wat ook interessant is voor andere bedrijven, stuur een email of laat je gegevens hier achter met je vraag en ik behandel jou vraag of onderwerp in mijn volgende blog.