
Juist in hectische tijden is het van groot belang dat organisaties beschikken over betrouwbare en tijdige informatie om alle in- externe risico’s Echter, de kwaliteit en betrouwbaarheid van informatiesystemen zijn niet altijd optimaal.

Binnen organisaties zijn vaak duidelijke signalen aanwezig dat risico’s onvoldoende beheerst zijn. Een paar voorbeelden: Prognoses worden steeds bijgesteld, de borging van financiering gaat moeizaam en medewerkers klagen over werkdruk.
Wanneer dergelijke signalen aanwezig zijn is het maar de vraag of de informatievoorziening van voldoende kwaliteit is om adequaat te kunnen handelen. Het gevolg is dat optredende risico´s niet tijdig worden herkend en dus ook niet kan worden bijgestuurd. Met als gevolg dat de consequenties uiteindelijk zich tot enorme proporties kunnen ontwikkelen en desastreus kunnen zijn voor een organisatie en de maatschappij. Onderstaand overzicht illustreert dit, de tabel is een selectie van gepubliceerde verliezen van organisaties in het vorig decennium:
Jaar |
Organisatie |
Sector |
Verliezen |
2009 |
Servatius |
Vastgoed |
€ 60 miljoen door verspreiden van incorrecte informatie. |
2009 |
DSB bank |
Financieel |
Failliet. |
2008 |
Delta Loyd |
Financieel |
€ 300 miljoen door verspreiden van incorrecte informatie. |
Nationale Nederlanden |
Financieel |
€ 365 miljoen door verspreiden van incorrecte informatie. |
|
Fortis ASR |
Financieel |
€ 750 miljoen door verspreiden van incorrecte informatie. |
|
Woonbron |
Vastgoed |
€ 175 miljoen door verspreiden van incorrecte informatie |
|
2003 |
SMI management |
ICT |
1,5 miljoen door een cheque scam |
NASA Aerosa |
Aerospace |
Spaceshutle, Columbia. |
|
2002 |
Landis |
ICT |
€ 160 miljoen door verspreiden van incorrecte informatie |
2001 |
Enron |
Energie |
€ 250 miljard. |
2000 |
Semblog |
Logistiek |
€ 18.5 miljoen door valse facturen en een creatieve boekhouding. |
Meest recente voorbeeld van onbetrouwbare informatie is het dieselschandaal van Volkswagen. Het Duitse autoconcern heeft in de Verenigde Staten milieuregels ontlopen door de uitstoot van schadelijke stoffen van dieselmotoren te manipuleren met software. Inmiddels is 27 miljard euro aan beurswaarde in rook opgegaan en kan het bedrijf in de VS rekenen op een boete die op kan lopen tot 16 miljard. Dit naast de kosten van de terugroepactie. Er rijden wereldwijd elf miljoen auto's van Volkswagen en dochter Audi met de software rond. Die worden door het concern allemaal teruggeroepen zodat de wagens aangepast kunnen worden.
Wat is informatievoorziening?
De informatie voorziening van een organisatie is het geheel van mensen, middelen en maatregelen, gericht op de informatiebehoefte van de organisatie.
De informatiebehoefte van een organisatie is drieledig:
- Operationele informatie, voor het verrichten van feitelijke handelingen en het beheersen van processen;
- Besturingsinformatie, voor de besturing van de organisatie;
- Verantwoordingsinformatie, informatie over verrichten en besturing.
En nu….?
Hoe kunt u de dilemma’s, best practices en valkuilen van informatievoorziening en risicomanagement vertalen in oplossingen. Een aantal aandachtspunten zijn daarbij van belang:
In de eerste plaats gaat het om bewustwording dat betrouwbare informatievoorziening voortdurende ontwikkeling vereist, zowel van de organisatie (lees: directie en bestuur) als van de (individuele) commissarissen.
In de tweede plaatse gaat het om de introductie van best practices door:
- Het expliciet aan de orde stellen van de effectiviteit van de informatievoorziening;
- Het verankeren van effectieve informatievoorziening in de reglementen en/of jaaragenda door vast te leggen dat de informatieverstrekking jaarlijks beoordeeld wordt;
- Het expliciet maken van de opvolging van verbeterpunten op de actielijst van de raad van commissarissen.
Een goede verankering van betrouwbare en effectieveninformatievoorziening staat op zichzelf nog niet garant voor openheid en transparantie. Regels en richtlijnen zijn pas zinvol als ze niet alleen naar de letter, maar ook naar de geest worden toegepast.
Vragen
Heb je een vraag of onderwerp wat ook interessant is voor andere bedrijven, stuur een email of laat je gegevens hier achter met je vraag en ik behandel jou vraag of onderwerp in mijn volgende blog.